divendres, 13 de desembre del 2013

BLOC DE SALT, ESPERPÈNTIC FINAL A UNA CAUSA NOBLE. LA PORTAVEU MARTA AFUERA, DETINGUDA PER INTENT D'AGRESSIÓ A UNA EX MEMBRE DE LA PAH. ¿HAGUÉS HAGUT JO DE DENUNCIAR A LA PAH DE SALT PER AMENACES, COACCIONS I L'INTENT D'AGRESSIÓ QUE VAIG PATIR EL 22 D'ABRIL?


Aquest matí els mossos d'esquadra han desallotjat a les 11 persones que continuaven vivint al bloc ocupat de Salt. Desallotjament que s'ha fet després que la Generalitat i Serveis Social concedís pisos a un lloguer social de 50 euros al mes a famílies que havien perdut la casa, no arribant-se a acord amb altres famílies o persones que, o bé van rebutjar la proposta, o no complien els requisits d'emergència social i no havien estat desnonades del seu anterior habitatge. Segons m'han confirmat avui fonts dels serveis socials de Salt, es va oferir diferents opcions i sortides a la majoria d'aquestes persones, algunes vingudes d'altres comarques catalanes, sense que ho acceptessin. Tal com havia declarat reiterades vegades la seva portaveu Marta Afuera, només acceptarien una proposta de viure totes les famílies i persones juntes en el bloc ocupat o en un altre i constituir una comunitat de vida alternativa. Així deia Afuera fa uns dies:
"Des del Bloc de Salt s'ha construït una nova societat; aquestes quinze famílies estan demostrant que amb la solidaritat, pot aconseguir-se un nou model de gestió. És més que el dret a l'habitatge. El Bloc de Salt és l'exemple i la resposta. Ho aconseguirem"

Aquest resistència de la PAH de Girona a acceptar les propostes concretes de l'administració per cada família o persona, i la pressió que patien de les dirigents de la PAH de Salt i Girona les famílies que si acceptaven el lloguer social de 50 euros que els oferia l'administració, va motivar que les PAH catalanes manifestessin la seva discrepància amb la PAH gironina i el bloc de Salt en diferents declaracions als mitjans de comunicació, demanant que fos substituida Marta Afuera i que la PAH de Salt i Girona complís els acords de l'assemblea.
 
S'ha de dir que Afuera, resident al Maresme, va ser una aposta estratègica de l'Ada Colau per les comarques gironines, i hi havia persones que qüestionaven la gestió dels diners que es recollien a les assemblees de la PAH de Girona
En no ser substituïda Afuera, que tenia algun suport important més enllà de l'assemblea de les PAH catalanes, les PAHs catalanes van fer un nou comunicat lamentant i discrepant de l'estratègia de la PAH gironina.

Així deien, front la negativa a acceptar els reallotjament que oferia la Generalitat: "Por ello, no aceptar la posibilidad de estos realojos nos pone en una situación de debilidad ante la administración y la opinión pública. (...) La PAH de Girona empezó a actuar de forma unilateral, saltándose todos los acuerdos colectivos, sin responder a las peticiones de información del resto del movimiento, en una actitud que muchas pah’s han considerado una instrumentalización clara del movimiento y del trabajo hecho por la comisión."

  LLegir comunicat íntegre, posterior a les primeres informacions de les PAH demanant que Marta Afuera deixi de ser portaveu.





MARTA AFUERA DETINGUDA PER LA DENÚNCIA PER AGRESSIONS, FURT I AMENACES A UNA PARELLA QUE VAN DEIXAR EL BLOC


Aquesta tarda després del desallotjament,  els mossos d'esquadra han detingut a Marta Afuera, portaveu de la PAH de Girona i Salt, per la denúncia posada el 8 de desembre contra ella per una membre del bloc de Salt que havia marxat.
Aquest són els fets segons l'Agència Catalana de Notícies:

"Els Mossos d'Esquadra han detingut la portaveu de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH), Marta Afuera, i l'han traslladat a la comissaria de Vista Alegre per prendre-li declaració per la denúncia que el dia 8 de desembre li va posar una de les habitants del bloc de Salt, també membre de la PAH. Fonts policials han indicat que li atribueixen coaccions, entrada a habitatge aliè, furt i lesions i que la detenció queda sense efecte després de la declaració amb presència d'un lletrat. La denunciant ha explicat l'enfrontament i detalla que Afuera, acompanyada d'una desena de persones, la va agredir a ella i a la seva parella perquè els acusava de robar una vitroceràmica i un forn del bloc de Salt.

La denunciant havia viscut a l'anomenat "pis de solters" del bloc ocupat per la PAH a Salt i formava part de la coordinació de la plataforma. Era una de les set famílies del bloc que no complien els requisits perquè la Generalitat li oferís un habitatge via mesa d'emergències socials. "Sóc una activista social sense menors al meu càrrec i amb una dació que encara no ha arribat", explicat la denunciant que argumenta que, veient que no tindria un pis on anar a viure, juntament amb la seva parella van decidir ocupar un nou habitatge.

Quan van entrar al nou habitatge van veure que no hi havia ni endolls ni interruptors de la llum. Per això, van decidir agafar el material que necessitaven del cinquè primera del bloc A. Ho van fer el dia 4 de desembre perquè, segons explica, Afuera els havia informat que era l'últim dia del termini que la Generalitat havia fixat per a les negociacions i que llavors havien de desallotjar el bloc i anar als pisos adjudicats.

Segons relata la denunciant, quatre dies després d'això, quan ella i la seva parella ja vivien al nou habitatge que han ocupat, Marta Afuera la va trucar dient-li que anés urgentment al bloc que havien de parlar amb ella. L'activista li va donar llargues perquè s'olorava que hi havia males intencions i li va dir que no podia anar-hi fins les set de la tarda.

A quarts de cinc de la tarda, però, la denunciant assegura que van arribar al pis on viu ara tres cotxes amb entre deu i dotze persones, amb Marta Afuera al capdavant. Hi havia "la part sotmesa a la líder de la coordinació de la PAH" i també la parella d'Afuera, segons explica la víctima.
La denunciant explica que quan van obrir la porta els van començar a increpar acusant-los d'haver-se endut un forn i una vitroceràmica del pis d'on havien agafat els endolls. Aleshores, relata, va admetre que s'havien endut els endolls i els va entregar el material, però va negar haver-se endut res més.

No la van creure i, segons explica, van començar a escridassar-los, a insultar-los i a acusar-los de ser uns desagraïts amb la Marta Afuera i amb la portaveu del bloc, Doris Zenobia Pérez. Els van exigir entrar a l'habitatge per comprovar si tenien la vitroceràmica i el forn. Segons la denunciant, no s'hi van negar però volien que entrés només una persona perquè el grup tenia una actitud molt hostil i els feia por deixar-los entrar a tots.

Segons denuncia l'activista, quan es va relaxar perquè un entrava sol, va veure com Marta Afuera s'apropava corrent a la porta i intentava entrar. Li van intentar impedir el pas però va aconseguir forçar l'entrada i tirar la denunciant a terra, assegura. Després la va agredir, tot i que una tercera persona la intentava aturar. També denuncia que la van amenaçar i la van increpar perquè esborrés el vídeo que havia estat gravant amb el mòbil.
La denunciant relata que només quan van trucar al 112, la dotzena de persones que havien anat a la casa van tornar a pujar als cotxes i van marxar."


 Comunicat de les PAH catalanes demanant el cesament de Marta Afuera
 Informació sobre la detenció d'Afuera al Diari de Girona


L'INTENT D'AGRESSIÓ QUE JO VAIG PATIR EL 22 D'ABRIL I NO VAIG DENUNCIAR PER NO PERJUDICAR LA PAH, I DEL QUE LA LIDERESSA ASSEMBLEÀRIA, MARTA AFUERA ,NO ES VA NI DISCULPAR


Quan es va fer l'ocupació del bloc de Salt el 22 de març, vaig ser-hi present, en vaig informar aquí al blog, i vaig publicar articles a dos diaris, evidentmen favorables a la lluita de la PAH. Dies més tard vaig acompanyar als membres del bloc de Salt a diferents accions a Salt, Girona i Barcelona i les fotos que vaig fer van ser utilitzades lliurement per les xarxes socials de la PAH gironina i els seus membres. 

El 22 d'abril, dia que es complia un mes de l'ocupació vaig anar al bloc de Salt amb l'ànim de fer algunes fotos de l'hort amb els enciams que ja començaven a crèixer i el bloc al fons. Just quan em disposava a fer la primera foto de l'hort des de la reixa de la banda del bar, va venir cap a mi un membre de PAH que era a l'hort a uns 40 metres, dient-me a crits "Hijo de puta, ¿por qué me has hecho una foto? ¡Te voy a romper la cara y la cámara como la publiques!" 

Jo sense entendre que estava passant, mentre aquest individu m'insultava i em deia que em trencaria la cara i la càmera, vaig anar per l'altra banda de tanca que ens separava, fins la porta de bloc on vaig trobar varies persones a que em coneixien d'altres dies, alguna fins i tot havia tornat a Salt amb el meu cotxe després d'una acció als jutjat de Girona, i lluny de disculpar-se em van començar a preguntar qui era jo per fer una foto de l'hort, que s'havia de tenir una mica de respecte, que aquell terreny era privat, que no es podia fer fotos al carrer, o si jo era un espia. 

Reconec que, sense creure'm  encara el que passava, potser els vaig respondre també a crits, però al·lucinava d'escoltar a gent de la PAH, a qui havia acompanya a diverses accions, em diguessin que aquell hort o descampat era propietat privada (imagino del SAREB!) i que no s'hi podia fer fotos.  Jo aquella tarda encara no n'havia fet cap, i després de repetir que encara no havia fet cap foto, mentre aquell indiviu responia que com veiés alguna foto on sortís ell em trencava la cara, els membres de la PAH, lluny de disculpar-se, es va reafirmar en que no es podien fer fotos allà al carrer i que havia de respectar-ho.

Jo, tot hi haver-hi motius per posar una denúncia o trucar als mossos i demanar que identifiquessin a aquella persona que m'acaba de tornar a dir que demà em trencaria la cara i la càmera, vaig decidir no fer-ho i vaig trucar a la Marta Afuera, que no em va agafar la trucada i li vaig deixar dos missatge explicant el que havia passat. Ella, que per cert tenia fotos que jo havia fet dies abans allà i a la seu de la PAH de Barcelona com a portada del seu Face i del de la PAH de Girona, ni va tornar les trucades ni va tenir la delicadesa de disculpar-se tot tenir coneixement dels fets. Els dies següesnt vaig explicar això a diferentes persones de Salt que havien participat en la logística i la preparació de l'ocupació un mes abans, les quals em van comunicar que per discrepàncies amb les maneres de fer de Marta Afuera i alguna altra membre del bloc, s'havien desvinculat de la PAH.

Evidentment jo no sé si el que diu l'exmembre de la PAH de Girona que ha denunciat a Afuera i altres membres del bloc de Salt per agressions i amenaces és cert o no. Sí que sé que les PAHs catalanes van demanar que Afuera deixés de ser portaveu de la de Girona per discrepàncies profundes de l'estratègia i les formes, cosa que no va passar, entre d'altres motius perquè Afuera continua tenint el suports més enllà de Girona. I és que de vegades, des del meu punt de vista subjectiu no hi ha res menys democràtic que certs assemblearismes utilitzats per persones que es creuen que elles són "el poble" i per la qual cosa tenen legitimitat per passar per sobre de qui sigui.


L'hort  de la PAH aquest vespre

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada